کد مطلب:314699 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:183

سقاخانه های شهر ری
چنان كه گذشت، شهر ری كه در مجاورت تهران قرار دارد زمانی یكی از نقاط بسیار آباد و مهم ایران به شمار می آید. ولی در اثر حمله مغول و سوانح طبیعی دیگر، این شهر كاملا ویران شد، به طوری كه حتی پس از بازسازی نیز شكوه و عظمت گذشته خود را باز نیافت. كمبود آثار و شواهد به جای مانده در ری، باعث شده كه در باب قدمت سقاخانه سازی در این شهر، نتوان اظهارنظر قطعی



[ صفحه 186]



كرد. ولی گذشته ی تاریخی شهر ری و اهمیت آن به عنوان یكی از شهرهای مهم و مراكز استقرار شیعیان و نیز عنایتی كه بعدها پس از بازسازی شهر، به سقاخانه ها شده است؛ به احتمال وجود و بلكه رواج سقاخانه ها در قرن اولیه اسلامی و بخصوص در دوره های شكوفایی و عظمت این شهر، قوت می بخشد.

یكی از مهمترین دلایل حسن شهرت فعلی شهر ری، وجود آستانه مباركه حضرت عبدالعظیم (سلام الله علیه) [1] و امام زادگان عظیم الشأن حضرات حمزه (سلام الله علیها) و طاهر (سلام الله علیه) [2] از نوادگان ائمه ی معصوم شیعه (علیه السلام) است. (كریمان: 1345، ص 384) نظر به ارادت بسیار مردم به این بارگاه مطهر، بحث در مورد سقاخانه های این شهر، با بررسی سقاخانه های مربوط به این آستان پر فیض آغاز می شود.


[1] حضرت عبدالعظيم، فرزند عبدالله بن علي بن حسن بن زيد بن حسن بن علي بن ابي طالب (عليه السلام) است كه در قرن سوم هجري در ري به شهادت رسيد (كريمان: 1345، ص 384).

[2] امام زاده حمزه به فرزندي امام موسي (عليه السلام) منسوب است. مرقد امامزاده طاهر و امامزاده مطهر فرزند وي در جوار آستانه حضرت عبدالعظيم (سلام الله عليه) مي باشد. نسب ايشان را نيز به حضرت علي بن حسين (عليه السلام) مي رسانند (كريمان: 1345 ، 7 - 396).